28 Nisan 2012 Cumartesi

Hayal Gücü Nasıl Geliştirilir?

   Bir defa baştan söyleyeyim, ilk iki makaleyi okumadan bunu okumaya başladıysan hata ediyorsun. Bu makale biraz sert olacak, birçoğunuzun düşüncesiyle örtüşmeyecek, birçoğunuz "nereden biliyorsun?" diye soracak, birçoğunuz da saçma bulacak. Kalan %99'luk dilimse beni haklı bulacak. Gülme ve oku. Zaten gülmedin, komik değildi. Bak bunlar hep hayal gücünün yan etkileri, ciddi bir yazı yazmaya kalkışıyorsun, konu nereye sapıyor. Ciddileşelim.
    Hayal gücü insanın hayal etme yeteneğinin ölçütüdür. Kimi insanın hayal edemediği bir şeyi bir başkası edebilir. Hayal etmek aslında doğuştan gelen bir yetenekse de geliştirip güçlü bir hayal gücü elde etmek göründüğü gibi kolay değildir. Hayal gücü sınırsız bir olgudur ve insan beynini en çok zorlayan, en fazla nöron trafiğine sebep olan beyin fonksiyonudur. Bunun için bu konuyu ciddiye alalım. Siz hiç gözünüz kapalı halde 3 saat hiç uyumadan hayal ettiniz mi? Bir ara deneyin. Beyninizin zerre kadar yorulmadığını, aksine ısınma egzersizini yapmış, startı bekleyen bir sporcu gibi olduğunu fark edeceksiniz. Önceki makalede söyledim, ders çalışırken beynimiz yorulmaz, gözlerimiz ve diğer organlarımız yorulur. "O halde beynimizi zorlamaya başlayalım ve artık şu hayal gücümüzü geliştirmeye başlayalım." dedi oradan birisi. Dur orada bir dakika. Git şimdi Çin'in Henan eyaletine ve orada ilk gördüğün Çinli arkadaşıma Songshan dağlarını sor, sonra saatlerce tırman ve Shaolin tapınaklarını bul. İlk gördüğün rahibe beni eğit, beni kung fu ustası yap deyin. Size bunu ne için öğrenmek istediğinizi, ne yapmak istediğiniz, amacınızı soracaklardır. Doğrudur, amacımızı bilmeden bir işe girişmeyelim. Hayal gücü güçlü bir silahtır ve amacı belli olmayan ya da nahoş amaçları olan birinin elinde tehlikelidir. Bu yüzden bu konuyu ciddiye alalım. Size hayal gücü ile ilgili bildiğim her şeyi anlatmayacağım ama size ilk hızı verecek temel bilgileri vereceğim. Balık tutmayı kendiniz öğrenin.
    Ve başlayalım. Hayal gücü nasıl geliştirilir?. Size soruyorum bir insanın hayal gücünün doruklarda olduğu dönem hangisidir. Evet doğru bildin, çocukluk dönemi. (Çankırı'da çocuğa gobel derler.). Peki daha sonra ne olur bu hayal gücüne. Cevap: köreltilir. İnsanların yargıları, zihinlerindeki hayali kafesler, beyinlerindeki kelepçeler zamanla çocuklara da aktarılır ve çocuk artık çizgi film izlemeyi bırakır çünkü çizgi film çocukçadır!
    Bu makaleyi saptırıp "Toplumsal Yargıların Bireyler Üzerindeki Etkileri" üzerinde konuşmayacağım. Hatırlatın, onu da başka bir makalede yazayım. İşte zamanla körelen bu hayal gücünüzü tekrar canlandıralım ki siz olaylara empati yaparak bakabilen, olayların arkasındaki gerçekleri görmeye çalışan, zinde düşünebilen, koyun koyun yaşamayan, akıllı insanlar olabilesiniz.
    Adım 1: Yeniden Doğuş!
Hayal gücünüzü tekrar kazanmak istiyorsanız öldürmüş olduğunuz o çocuğu tekrar canlandırın. Bırakın şu cool çocuk tavırlarını, havalı havalı hareketleri. Düşüncelerini özgürce ifade eden, insanların onun hakkında ne düşüneceğini önemsemeyen, cesur, hayalperest çocuklar olun tekrar. Kendinizi toplum içinde kısıtlamayın!
   Adım 2: Bir Çocuk Ne Yapar?
Tekrar bir çocuğun güçlü hayal gücüne sahip olmak istiyorsanız onu taklit edin. Benden size tavsiyeler; Çizgi film izleyin, anime izleyin, manga ve çizgi romanlar okuyun, biraz daha ilerleyip fantastik ve bilim kurgu romanlar okuyun, hatta yazmaya çalışın, hayal kurun, kurduğunuz bu hayalleri resmetmeye çalışın, evet resim çizmeye çalışın. "Ben Cin Ali bile çizemem." diyen arkadaşım buna en çok da senin ihtiyacın var. Bir Cin Ali bile çizemiyor isen gerçekten hayal gücün körelmiş. Bunun yetenekle alakası yok, YETENEK HAYAL GÜCÜDÜR. Gerçekten yüksek bir hayal gücünüz varsa, gitar da çalabilirsiniz, resim de çizebilirsiniz, roman da yazabilirsiniz, bilgisayar programı da yazabilirsiniz, etkili bir konuşmacı da olabilirsiniz, matematik de çözebilirsiniz. Evet bunların hepsini yapabilen bir insan olursunuz, sadece bir tekini değil! Neyse tavsiyelere devam edeyim ben. Mesela bilgisayar oyunları oynayın, ama seçici olun lütfen, bilinçaltınıza zarar verecek oyunlardan uzak durun. Strateji oyunlarını tercih edin(bkz. DotA). Hayal gücünüze ciddi faydası olacaktır. Bir defa Yüzüklerin Efendisi'ni, Star Wars'u(bkz. Yoda Reis), Naruto'yu, One Piece'i, Bleach'i, Harry Potter'ı, AROG'u, GORA'yı izlemediyseniz alt+f4 yap ya da izle öyle devam et okumaya! Şaka bir yana bunlar tavsiye edebileceklerim. En azından sizi farklı dünyalara sürükleyecek ve farklı şeyler hayal etmenize yardımcı olacaklardır. Daha sonra kendi dünyalarınızı yaratabilirsiniz.
   Adım 3: Pratik Şart!
Normalde eğitim de şart ama üşenmeden arayın, bakın, bir iki kitap,bir kaç makale ve bu makale haricinde bu konuyla ilgili bir eğitim yoktur(ciddi girişimlerim var, fikir hırsızlığı yapmayın, ilgililer bana ulaşsın :D). Ben şimdi size bir kaç pratik önereyim, 1 ay uygulayın, faydalı olmadıysa sevmeyin beni, istemiyorum. Bir ciddi olun, hemen cıvıttınız,
    Pratik 1: Uyku Öncesi Bir Doz Hayal!
     "Bu nedir ki?" dediğini duydum. Şöyle yapıyoruz, her gece uyumadan önce yatağa yattıktan sonra gözünüzü kapatın ve hayal kurun. Peki bu nasıl olacak? Yine bir tavsiye vereyim, bir senaryo oluşturun kafanızdan ve onu tüm detaylarıyla beraber hayal edin. Mesela sinirlendiğinde canavara dönüşen bir adamsınız ve Dünya'yı uzaylı istilasından kurtarıyorsunuz, ya da 8 maganda tarafından saldırıya uğramış iki bayanı kurtarıyorsunuz( Bayansanız da geçerli bu, yardıma ihtiyacı olanları kurtarmak gerek.), ya da otobüste yolculuk yapıyorsunuz ve otobüs takla attı. Hala ne bekliyorsun, sen süper insansın, kurtar onları. Sonra herkes sana hayran kalsın, fotoğrafını çeksinler. Saçmala dur işte, hayal kurmanın sınırı yok. 
    Emin olun uyumadan önce biraz hayal kurmanın size ne kadar rahat bir uyku vereceğini, ertesi gün ne kadar enerjik olacağınızı şu anda tahmin edemezsiniz. Bu gece bir deneyin. 30 dk - 1 saat hayal kurun.
   Pratik 2: Tasarlamak!
Şimdi elinize bir kağıt, bir de kalem alın. Yazmayı mı seversiniz çizmeyi mi? Birini seçin. Mesela çizmeyi seçtiniz. Hadi hayal gücünün sınırlarını zorlayacak bir şeyler çiz. Gerçekten aklına ilk etapta hiçbir şey gelmeyecek ama sen düşünmeye devam et. Etrafında ki şeyleri incele. Gözünü kapat ve hayal kur. Hala bir şey bulamadıysan ben sana yardımcı olayım, bak böyle deyince şimdi ben de düşünmeye başladım, ne çizilebilir diye ve hemen çizim defterimden kopya alıyorum :D şaka tabi, düşünüyorum. Gördünüz, siz de düşündünüz ne çizilebilirdi diye...
   Pratik 3: Fonksiyon Sayısını Arttırmak.
Beyninizi daha etkin kullanmak istiyorsanız daha fazla fonksiyon yükleyin. Ben size bir örnek vereyim, gerisini siz çıkartın, nasıl olsa artık düşünmeye sevk olmuş insanlarsınız. Benim örneğim enstrüman! En az bir adet müzik aleti çalmayı kesinlikle öğrenin, faydasını göreceksiniz. Aynı anda sol elle gitarın notalarını basmak, sağ elle ritim için tellere vurmak, bir yandan gözlerle defterdeki notalara ve şarkı sözlerine bakmak, bir yandan şarkıyı söylemeye çalışmak ve dahası... Enstrüman çalmak faydalıdır, nokta. Örnekleri siz çoğaltın ve uygulayın.
   Pratik 4: Spor.
"Spor yapmak insan bedenine çok şey kazandırır ama biz burada 1 ton basan kol kaslarından değil beyinden bahsediyoruz, beyin hani kas değildi, spor beyne ne yapsın gardaş?" dedi oradan birisi. Cevaplıyorum, düzenli spor yaparsan vücudunun faaliyetleri düzene girer, sağlıklı olursun, enerji dolaşımın düzenlenir, kan damarların açılır, beynine daha çok oksijen gider, daha mis gibi düşünürsün. Gerisini düşünmek size kalır.

Adım 4: "Adım 5".
   Makaleyi bitirmek istiyorum. Unuttuğum ya da bilerek yazmadığım bir şeyler varsa onu da siz "düşünün" ve bulun. Artık düşünen, hayal gücü gelişen, içlerinde ki çocuk ölmemiş olan insanlarsınız.
 

                                                                                                 SELAMETLE.

 

11 yorum:

  1. Çok özgün bir çalışma olmuş. Devamlarını bekliyoruz

    YanıtlaSil
  2. yaaa çok uzun ödevim var hepsini yazamam ki daha kısası yok mu :(

    YanıtlaSil
  3. Aslında özet bile geçtim, daha başka makalelerim de olacak. Eğer ek bilgi isterseniz özel iletişime geçebilirsiniz benle. Selametle.

    YanıtlaSil
  4. hocam iyi guzel de benim derdim seneryolari hayalimde net olarak canlandiramamak araya surekli garip cisimcikler giriyor kontrolum disinda senin verdigin pratik cok ters kacti...

    YanıtlaSil
  5. Saygılar kardeşim makaleniz pek yardımcı oldu :)

    YanıtlaSil
  6. Bir stratezi oyunu önerebilir misiniz

    YanıtlaSil
  7. Hocam hayal gücümüzü hayal ederken canlı yani, 10 dk hayal kursak bu 10 içerisinde atıyorum anlık olarak 2 3 kere hayal gücümüz çok yükselir ama genelde hayallerimiz çok ince ve düşük seviyededir. Yani hayallerimizin sınırlarını nasıl genişletebiliriz ?

    YanıtlaSil
  8. Gayet güzel bir yazı olmuş tebrik ederim

    YanıtlaSil